fredag 30 augusti 2013

Dominans?

Igår när jag gick på kvällspromenad med våra hundar diskuterade jag med en kompis om det här med dominans, ledarskap och olika sätt att tolka "att vara bestämd".
Jag personligen försöker gå efter att det inte är hunden som ska tänka som en människa utan att det är jag som måste tänka som en hund, för hunden kan inte förstå vad vi menar om vi inte lär den först. Vi kan inte kräva att den ska gå fot innan den ens vet vad det betyder. Vi måste visa och lära hunden vad vi vill att den gör/inte gör. Jag skulle vilja vara en "ledare" som dom inte följer för att dom måste utan för att dom vill. Vi måste vinna deras förtroende och lära oss att förstå hunden innan vi kan lära den att förstå oss.
Jag menar inte att mina hundar är några praktexempel för det är dom verkligen inte. Det skälls, det dras i kopplet, det händer fortfarande att vi står med armarna åt sidorna när hundarna vill gå åt varsitt håll och att vi blir frustrerade, men det är viktigt att komma ihåg att det inte är hundens fel att den inte beter sig som jag vill. Det är helt enkelt så att vi inte förklarat på ett sätt som hunden förstår.

Det finns en bra artikel på Hundhjälpens hemsida, "Den missuppfattade dominansen", som är skriven av Per Jensen, professor i etologi. Den är skriven 1983 men högt aktuell ännu idag, och det är många av dagens hundinstruktörer som refererar till denna artikel.

Klicka här för att komma till artikeln


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar