onsdag 9 november 2011

Ryck inte i kopplet, Barbro!

Om jag råkar få se Hundskolan på TV, så blir min kväll förstörd. Hundskolan visas i programmet Gokväll, på SVT. Hundinstruktören heter Barbro Börjesson.

Jag undrar, är det bara jag som hör hur hunden gnäller till när rycket kommer? Är det inte allmänt känt att dessa plötsliga ryck kan ge hunden nackskador?

Tycker också att det är pinsamt med många av hennes metoder, speciellt när plastpåsar och koppel slängs mot hunden, samt när hunden mot sin vilja dras mot det som hunden upplever som farligt. Jag undrar, vad gör de på SVT? Sitter de där och tänker "Måtte inte någon se det här programmet, för om någon gör det, då skämmer vi ut oss".

Jag kan lova er på SVT, att jag byter kanal fortare än kvickt. Så ni behöver inte oroa er.

5 kommentarer:

  1. Hon gör verkligen allt helt tvärtom än vad man själv gör...Hennes metod är att fostra med fruktan-funkar säkert i många fall både på hundar och ungar...men vem vill att ens barn eller bästa vän ska se på en med fruktan i blicken?

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Jag håller med dig i allt. Finns så mycket som man kan göra för att slippa detta beteende.
    Ha en fin dag!
    http://marmor.zoomin.se
    Hittade din sida på en Zoomin användare.

    SvaraRadera
  3. Håller med. Tycker inte att det verkar lämpligt att kasta saker mot hundar för att bryta eller få uppmärksamhet. var hunden minsta osäker innan på någonting så lär ju det knappast bli bättre.
    Själv arbetar jag med enbart belöning för att få fram ett positivt beteende. Det har fungerat utmärkt även på den hund jag har tagit som omplacering . (Han bet sin förra ägare varje dag) men bits inte alls längre tack vare tillit och positiv hantering. Däremot kan jag nog tycka att man bör möta en hunds rädsla genom att närma sig det han/hon är rädd för, men absolut inte med tvång utan i hundens egna takt! Det har i alla fall fungerat bra på mina två guldklimpar.
    MVH Marie

    SvaraRadera
  4. Jag klarar inte av att se Barbros "uppfostringsmetoder". För det är vad hon håller på med och inte inlärning som hunden förstår och mår bra av. Hon sitter fast i hur man såg på hundar på 70-talet då jag hade min första hund och slutade på bruks för att de använde samma metoder som Barbro gör idag. Förstår mig inte på TV, att de inte kan ta in andra nytänkande hundtränare i sina program. Efterlyser IMMI-tänket då det gäller hundprogrammen.

    SvaraRadera
  5. Håller med i allt. Cesar Milan och Fredrik Sten är 2 andra som stryper hunden till lydnad. Varför inte visa program på hur man aktiverar sin hund och på det viset får en glad välanpassad hund.Går på hundägarskola där man lär sig vilken hundras man har och vad man har att arbeta med, vad hundrasen är framavlad för. Är den soffpotatis, agility,vakt,spår. Utifrån det kan man hitta lekar som passar hunden som man kan göra hemma. Inomhus eller i trädgården, på promenaden
    Monica

    SvaraRadera